Dezastrul din scoala prefigureaza un viitor sumbru pentru Romania. Lectorul universitar Mihai Maci: Multi studenti au cunostintele unor copii de 12-13 an. Ce trebuie sa stie un elev care termina liceul
Mai uitam si faptul ca, la finele studiilor, in clasa a XII-a, sunt cateva discipline reflexive - filosofia, partea de evolutionism din biologie, cea de fizica a particulelor elementare - menite a-i insoti pe tineri nu doar in formularea raspunsurilor, ci si in cea a intrebarilor, atat de acute, dupa cum stim cu totii, la aceasta varsta. Adaugati la toate acestea si caracterul abstract al cunos-tintelor - invatamantul nos-tru pune accent pe de-ductie, nu pe inductie -, succesivele modificari ale "curriculumului" si schimbarile de manuale, adesea in plin an de studiu, la fel ca si presiunea de a lucra dupa "auxiliare" - pentru "performantele" de la olimpiade, care se cuantifica tot in punctajele scolilor - si veti intelege de ce majoritatea elevilor abandoneaza scoala, de facto, inainte de a o termina efectiv. De pilda, sa citim "Micul Print", apoi, mai incolo, "Lumea Sophiei", sa-i deprindem sa spuna ce gandesc - fara spaima ca daca nu dau raspunsul dorit de profesor iau 4 -, sa-si spuna parerea lor, si nu sa recite niste tropi invatati pe de rost, sa scrie - cat de cat - corect, sa se uite si la un alt tip de filme decat la blockbuster-e, eventual sa va-da niste aspecte ale rea-lului cu atentia - si cu limbajul - unui domeniu specializat… Pentru cei mai multi nu putem face mai mult. Ei bine, nimeni nu le spune ca aceste trei discipline se leaga, ca pot sa-si foloseasca - cu efect de multiplicator - cunostintele dintr-o parte intr-alta si ca in jurul acestui nucleu pot aduna si partea cu jocul de la Limba Romana, si Genetica de la Biologie si poate si altele. Captivi ai "sistemului" intrupat de "sefi", profesorii de rand au nevoie de sprijinul ferm al unui ministru sigur pe el si decis sa miste lucrurile pentru a numi problemele cu care se confrunta si pentru a incerca sa iasa din blocaje - deja - istorice.
Ce invatam si ce nu invatam la scoala?
Un punct de plecare al cartii este ca sistemul educatiei functioneaza, din pacate, "ca o masinarie defecta: la un capat produce pe banda rulanta «comisii» si formulare, la celalalt - «analfabeti functional» si pacaleala unor diplome fara valoare".
Mihai Maci: Cred ca la finele liceului s-ar cuveni ca tinerii sa-si potenteze optimismul varstei cu constiinta faptului ca lumea are nevoie de ei si ca ei, cu capul si cu mainile lor, pot face si pot schimba ceva in aceasta lume. la varsta marilor pasiuni, orice tanar are sansa de a descoperi cate continente sunt de cucerit. Si, apoi, tot scoala s-ar cuveni sa-l invete ca muncind onest - deopotriva cu mintea si cu bratele - poate realiza ceea ce isi propune si se poate ridica la inaltimea idealului sau. Poate uitam acest lucru, dar una din functiile scolii e si aceea de a-l invata pe tanar sa admire - acei oameni in care umanitatea s-a realizat deplin - si sa se bucure pentru reusita altora, caci, contribuind la ea, se realizeaza el insusi. Mai uitam si faptul ca, la finele studiilor, in clasa a XII-a, sunt cateva discipline reflexive - filosofia, partea de evolutionism din biologie, cea de fizica a particulelor elementare - menite a-i insoti pe tineri nu doar in formularea raspunsurilor, ci si in cea a intrebarilor, atat de acute, dupa cum stim cu totii, la aceasta varsta. Or, daca noi substituim tuturor acestora niste stereotipuri al caror singur orizont e trecerea examenului - pentru ca elevul "sa aiba succes" si scoala un punctaj bun -, ce obtinem? Tineri cinici, care stiu "cum se face" si cat costa totul, al caror orizont se reduce la a face bani ca sa se distreze si a discuta despre masini si haine de firma. Si noi - care ne revendicam de la "scoala serioasa" de altadata - suntem trecutul lor?
In ce masura programa, indiferent ca vorbim de invatamant preuniversitar sau de universitar, ingreuneaza predarea? Ideea e ca elevii, cu cat fac mai mult, cu... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro